Tuğba: "Werken binnen de publieke sector heeft mij positief verrast!"
Tuğba Erdem voelt zich als een vis in het water als finance consultant in interimland. Ze is er ooit per toeval ingerold. Er ontstond een kans bij de organisatie waar zij destijds een tijdelijke functie vervulde als uitzendkracht. In verband met een implementatieproject van een e-factureringssysteem is Tuğba als interimmer begonnen aan haar eerste opdracht op de afdeling crediteuren en aansluitend volgde er een nieuwe opdracht in verband met het zwangerschapsverlof van een collega. Op projectbasis werken is haar heel goed bevallen. “Je krijgt de kans om binnen een korte periode veel ervaring op te doen en tegelijkertijd leer je om vanuit verschillende invalshoeken naar een organisatie te kijken.”
Waarom heb jij voor BAS gekozen met jouw ruime detachering ervaring?
Ik had meteen een goede klik met BAS. Het is laagdrempelig en persoonlijke ontwikkeling staat voorop. Via Creating Insights worden er opleidingstrajecten aangeboden waarbij je de mogelijkheid krijgt om vakinhoudelijke trainingen te volgen maar ook je soft skills verder kunt ontwikkelen.
Hoe houd jij binding met de organisatie als consultant en hoe bouw jij een band op met je collega’s bij BAS?
Ik heb veel contact met mijn accountmanager met wie ik voortgangsgesprek voer met betrekking tot mijn opdracht. Tijdens de trainingen ontmoet ik ook mijn mede consultants. Via een intervisietraining delen wij onze ervaringen en kijken we samen hoe een bepaald probleem of situatie het beste aangepakt zou kunnen worden
Hoe is jouw huidige opdracht? Kan je daar wat meer over vertellen?
Momenteel werk ik bij een onderwijsinstelling als projectcoördinator. In verband met de coronacrisis heeft het kabinet extra subsidie beschikbaar gesteld om onderwijsachterstanden te voorkomen en studievertraging te compenseren.
Conform de regeling moet het lesprogramma voldoen aan bepaalde vereisten. Dit blijkt in de praktijk niet altijd haalbaar. Een onjuiste interpretatie van de regeling maakt het lastig om colleges te laten voldoen aan de vereisten. Daarnaast zijn er technische problemen, waardoor het lastig is om benodigde informatie vast te leggen. Mijn opdracht is het maken van een vertaalslag van de regeling naar de uitvoering. Ook bekijk ik of we onze doelen hebben gerealiseerd en met welke inzet en middelen we dit bereikt hebben.
Hoe draag jij als financial bij aan beter onderwijs?
Door mee te denken met colleges over hoe we de middelen kunnen inzetten om de studenten maximaal te helpen met het wegwerken van studieachterstanden.
Wat maakt werken in het onderwijs leuk?
Het mensgerichte! De prioriteit ligt niet bij het behalen van een hoger winstpercentage maar het maximaal inzetten van de middelen om de studenten te helpen.
Ook vind ik het leuk om achteraf de resultaten terug te zien van de studenten die een programma hebben afgerond. Zo kwam ik laatst op Linkedin een artikel tegen over het Brood & Banket College, waar bakkers in opleiding hun talent hebben ingezet om iets te betekenen voor een ander. Mensen die werken in een teststraat kregen een bedankje van de studenten. Het uitgangspunt was hier het bevorderen van de maatschappelijke betrokkenheid van de studenten. Dit soort dingen maken het werken in het onderwijs leuk en interessant!
Tot slot, wat zijn jouw ambities binnen de publieke sector?
Mijn volgende stap zou kunnen zijn om als business controller aan de slag te gaan bij een onderwijsinstelling. Ik blijf mij daarnaast ontwikkelen door trainingen die ik volg via Creating Insights. Ik ben ook van plan een master te volgen om mijn kennis op het gebied van Finance te verbreden.